Kreativa flyttips i Västerås 

Det är alltid bra med goda råd inför en flytt, hur man kan göra det lättare för sig själv. För de allra flesta upplever det hela som en stor källa till stress. Det börjar flera månader innan själva flyttdagen, och fortsätter långt efter att man kommit in i det nya hemmet. Även om flytten beror på trevliga omständigheter, som att man äntligen har råd att flytta in i eget hus, så kan det ändå innebära mycket jobb.

828-5-kreativa-flyttips-vasterasEtt av de allra vanligaste råden som ges är att planera noga. Skriv gärna listor och bocka av vartefter som något blir gjort, och se till att hålla reda på alla de olika detaljerna. Annars kan det lätt bli riktigt stressigt på slutet när man inser att mycket måste göras och att en hel del har glömts bort.

Hjälp med flytten

För att underlätta med flyttningen och minska på stressen så väljer allt fler familjer att anlita en utomstående flyttfirma. Man kan boka olika delar av flytten, antingen ett fullt paket eller bara delar av det som måste göras. EPL städ är en flyttfirma i Västerås som erbjuder professionell service. Med RUT-avdraget så blir det hela ännu billigare, och helt klart är det värt utlägget.

Bland annat så kan flera flyttfirmor tillhandahålla ordentliga kartonger. Lagom storlek som håller för en flytt, och de kan ofta bistå med packmaterial också. Om man inte vill hålla på med packningen så är det bara att säga till, de är proffs och gör det på nolltid. Ett bra tips när det kommer till packningen är att märka alla kartonger noga och skriva vad de innehåller. En del tror de ska komma ihåg vad som finns var, men det fungerar aldrig. I tillägg så snabbar det på flytten om de som bär kan ställa in allt i rätt rum med en gång.

Planering, organisation och självkontroll är viktiga ingredienser för en lyckad flytt. Man ska försöka göra så mycket som möjligt i god tid, för det kommer alltid upp oväntade saker i sista minuten. Dagen för själva flytten är det mycket att organisera, men om man bokat in en flyttfirma så är det bara att slappna av. De kan till och med ta hand om städningen, något som annars kan vara mycket jobbigt att göra i samband med en flytt. Det går bra att klicka här för att beställa flyttstädning i Västerås.

Lättare att flytta på rätt sätt

En nyckel till lättare flytt kan vara att ha färre saker. Många börjar flera månader innan det är dags med att sortera ut källare och vindsförråd. Ofta hittar man kläder och andra saker som inte använts på åratal. Det är klart att en del måste sparas som minne, men mycket brukar kunna säljas eller kastas. I Expressen kan du läsa om kreativa sätt att flytta.

Men även om allt ska med så kan det vara en bra ide’ att börja i god tid. En hel del kan packas ner och stå i kartonger runt om i huset. Finporslinet, kläderna som man sparar till nästa bebis, alla minnen från skoltiden eller de där kläderna som man hoppas ska bli större till nästa säsong. De senare kanske det är bäst att ge bort och istället satsa på att köpa nytt när storleken passar igen.

Det är också viktigt att kontakta flyttfirman så fort man vet tiden för flytten. De allra flesta vill ha fredagar eller helger, så dessa dagar bokas snabbt upp. Kan man vara flexibel är det lättare at f få tid, även med kort varsel. Östgöta Correspondenten rapporterar om hur det är viktigt att säkra flyttstädningen i god tid. Läs mer om hur du gör i den här artikeln.

Med god planering går flytten smidigt

Börja i god tid och skriv ner vad som behöver göras är alltså en av de första sakerna att ta tag i. sedan gäller det att skaffa bra kartonger och packmaterial. Man kan ofta hyra eller köpa kartongerna direkt från flyttfirman såvida de inte lånar ut dem gratis. Genom att packa ner lite i taget så blir det inte ett stort jobb i sista minuten, speciellt viktigt för de som har jobb och vardag att tänka på samtidigt.

Det kan vara bra att be någon god vän eller familjemedlem att ta hand om barnen på flyttdagen. De kommer lätt i vägen och kan också göra sig illa med all röran som uppstår. Genom att boka in flyttstädningen i god tid är man säker på att den blir gjord inför den obligatoriska inspektionen. Om hemmet inte är rent kan det bli ganska dyrt, eftersom hyresvärden eller ägaren då själv tar hand om rengöringen.

Med de proffsiga flyttfirmor som finns så är det bästa att låta dem göra så mycket som möjligt. Det gäller att delegera bort det man kan, och bara ta hand om det allra viktigaste själv.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*