Så får du bättre sömn med KBT-terapi

250-6-1-battre-somn-kbt-terapi

Om du sover ordentligt så fungerar vanligtvis resten av vardagen riktigt bra. Tvärtom, när du natt efter natt inte får tillräckligt med sömn så kan dagen bli en plåga. Du känner dig både trött och irriterad, men det kan även leda till sjukdomar av olika slag. Helt klart är en god natts sömn av yttersta vikt.

För at kunna sova bättre finns det vissa tilltag som många provar på. En del dricker varm mjölk eller kamomillte’ innan de går och lägger sig. Andra lyssnar på musik och ser till att sovrummet är kallt och mörkt. Det brukar rekommenderas att du undviker tung mat och alkohol på kvällen. För att inte tala om att dra ner på kaffet.

En alternativ terapi för bättre sömn

KBT är en terapi som har funnit fotfäste i Sverige. Förkortningen står för kognitiv beteende terapi och har att göra med tankar och inlärning. Men ofta så används uttrycket för att täcka en rad med olika behandlingsformer. Vad de flesta har gemensamt är att man försöker komma fram till vad som får igång ett visst beteende. När du vet vad roten är så kan du lättare komma till rätta med det. Du kan läsa mer om KBT terapi på http://www.carolinekraus.se/kbt-terapi/.

Det är viktigt att välja en legitimerad och godkänd terapeut. Du kommer att öppna upp dig och berätta om dina innersta tankar så det är bäst att vara i goda händer. Någon som har utbildning och erfarenhet samt verkligen bryr sig om andra personer. Det har visat sig att KBT har varit till stor hjälp för de som lider av sömnproblem. Istället för att lida kan det vara bäst att pröva på det, när det nu visat sig vara så effektivt för andra. Caroline Kraus har sin mottagning i Vasastan i Stockholm, besök http://www.carolinekraus.se för mer info om psykoterapi och tidsbokning.

Förändra ditt beteende

Det finns olika vägar att nå fram till ett bättre liv. Men om du kan komma till rätta med dina sömnproblem så har du tagit ett enormt steg i rätt riktning. När du har ork att ta itu med stress och annat som kommer din väg så är det lättare att hitta lösningar och klara av pressen. Svenska Dagbladet rapporterar här om hur du kan få bättre sömn med hjälp av KBT-terapi.

Helt klart så sker det inte över en natt. Du kanske måste gå på ett antal behandlingar innan du verkligen sover ordentligt varje dag. Samtidigt så är det inte fråga om ett piller som tas utan att tänka mer på det. Istället är det du som ska ändra ditt tankemönster och beteende. Du måste samarbeta med terapeuten och utföra de övningar som ges. Bara då kan ditt problem lösas. Det positiva är att det ofta går över permanent eller du vet precis vad du ska göra redan i början om det kommer tillbaka.

250-6-2-sova-gott-med-kbt

KBT bra för det mesta

Det är mycket här i livet som styrs av tankar och beteende. Egentligen så är det mesta du gör något som du lärt dig. Antingen medvetet eller helt enkelt genom dina erfarenheter och uppväxt. Det KBT försöker göra är att hjälpa personen att ta tag i sitt eget liv. Du kan säga att det är en möjlighet att själv skriva handlingen från och med nu. Vilken sorts person vill jag vara? Hur kan jag komma bort från min ångest eller sömnproblem? Göteborgs-Posten rapporterar här om hur KBT-terapi är framgångsrikt vid ångest.

Hela tiden så går du tillbaka till roten till det onda, så att säga. Om du kan förstå varför du gör en viss sak eller inte klarar av att göra något annat så har du redan kommit halvvägs till att komma ifrån det. Du kommer att kunna bearbeta de händelser eller känslor som ligger till grund för att du uppför dig på ett visst sätt. Det kan vara nog så befriande att bli av med gammalt bagage som påverkar ditt liv åratal efter händelsen. Även många par har haft nytta av KBT, det har fört dem närmare samman och hjälpt dem öppna sig för varandra.

Sova bättre varje dag

KBT kan alltså vara till hjälp för sömnproblem. Eftersom sömnen är så viktig är det här något som du definitivt ska ta tag i. Tillåt inte dig själv att fortsätta år efter år utan att sova ordentligt. Till och med några veckor är länge nog och en fin vink att du kanske måste göra någonting åt det. Det kommer att ta lite tid, men många upplever en förbättring ganska snabbt. Ibland kan framgången också bero på hur pass mycket du gör de övningar som terapeuten ger dig.

Att hjälpa sig själv är ett utmärkt sätt att behandla problem. Du kan döva känslor med mediciner, men det skjuter egentligen bara problemet framåt. Samtidigt som du kanske får ytterligare biverkningar och svåra situationer. Istället kan du med hjälp av KBT bota problemet, eller i alla fall lära dig hur du ska handskas med det.

Naturligtvis är det också möjligt att bara acceptera att du inte sover så gott. Ibland kan det räcka med att slappna av lite och inte bli stressad av sömnlösheten. Gör allt de säger som kan bidra till en bättre sömn och se till att ta bort så mycket stress som möjligt från ditt liv. Men det allra bästa är ändå att gå till en terapeut och tillsammans komma på varför du inte sover så bra och hitta en lösning.

Leave a comment