Så ska unga spela sig in på arbetsmarknaden

Lyckan vore att få sitta och spela spel hela dagen. i alla fall för en del av befolkningen. Framför allt dataspel är mycket populära. Det är inte ovanligt att tillbringa ett antal timmar varje dag med denna aktivitet. Nu finns det projekt som utnyttjar denna tendens till att spela spel. Hoppet är att många av de ungdomar som har hamnat utanför systemet ska kunna komma igång igen. De unga ska helt enkelt få spela sig in på arbetsmarknaden igen.

Det är klart att det inte räcker med att spela hela dagen. Vad som är viktigt i sammanhanget är vilken sorts spel det handlar om. För ett stort antal så kan upplägg grundat på spel vara av stor hjälp. Till exempel så finns det erfarenheter där de unga lärt sig engelska mycket bra tack vare att de läst instruktionerna till sina spel. Eftersom flera spel är utländska har de mer eller mindre tvingats lära sig språket för att kunna spela. Detta skulle kunna utnyttjas till att lära sig även andra språk.

Spelifieringen sprider sig överallt

Det finns ett helt koncept som bygger på just spel. Ibland kallas det för spelifiering, det är den försvenskade varianten. Men ofta så är det känt under sitt engelska namn. Fenomenet gamification blir allt mer populärt i Sverige. Det kan användas i skolor, på arbetsplatser och som en del av företagens marknadsföring. Eftersom de flesta är vana vid att spela någon form av spel så går det snabbt att sätta sig in i denna trend. Här har du verkligen möjlighet att göra något nytt och fräscht.

Men det är inte bara att sätta igång och spela spel på jobbet. Istället är det en plattform som anpassas till situationen och som blir mer eller mindre skräddarsydd. Det är vanligt att jobba med grupper. Varje grupp har sina egna mål samtidigt som de tävlar mot andra grupper. Resultatet blir ett trivsammare sätt att jobba på, och en mer effektiv arbetsplats. Kontakta Bisevo här för att få information om hur de kan hjälpa dig.

Uppleva världen med andra ögon

I alla tider så har spel varit ett sätt att uppleva något nytt. Dagens rollspel är speciellt intressanta just för att de tillåter dig att vara någon annan. Många som är tillbakadragna och blyga i verkliga livet tar chansen att vara modiga i cybervärlden eller i spelet. Du kan också besöka främmande länder, och göra mycket annat med dessa spel. Tänk bara på vad flera generationer har lärt sig om att hantera pengar och investera bara genom att spela Monopol.

Men det kan också vara ett sätt för folk att lära sig hur andra lever. I detta inslag från Sveriges Radio kan du höra mer om hur gamification skapar engagemang. Här har du exemplet på hur vardagen beter sig för en rullstolsbunden. Att ta sig till butiken och köpa mjölk kan bli ett oöverskådligt hinder. Men principen med att spela för att skapa engagemang kan också tillämpas på flyktingsituationen. Kanske med en viss tillbakahållning, men du kan lätt visa rutten som många flyktingar har tagit för att hamna på din ort.

Jobba med spel

Där gamification fått stort fotfäste är inom affärsvärlden. Det har länge varit känt att ett system med målsättning och belöningar fungerar riktigt bra. Och detta är principen bakom spel. Du måste klara av vissa hinder och samla på dig kredit eller poäng för att kunna gå vidare till nästa nivå. På jobbet är det alltid roligare när vad du gör blir erkänt, på ett eller annat sätt.

Som nämnts tidigare så kan det också leda till större sammanhållning. När du delar upp arbetsstyrkan i grupper så måste de samarbeta för att nå fram till nästa nivå eller vinna en utmaning. Detta är en annan del av verksamheten som allt fler satsar på, med gamification, kickoffs och andra team stärkande aktiviteter.

Mycket att lära genom spelen

Den nya generationen har vuxit upp med spel på ett helt annat sätt än tidigare. Tack vare datorer och mobila enheter är det idag mycket vanligt att spela varje dag. Få personer sitter och väntar eller pendlar utan att göra något, och ofta är det ett spel du ser i deras händer. Andra har det som sitt sätt att slappna av när de kommer hem. Eller så umgås de med sina vänner genom att spela spel hela helgen.

Detta kan alltså utnyttjas och vändas till något positivt. Genom att låta de unga få lära sig saker genom spelen så kan de ha en större chans till att få ett bra jobb. Så ska unga spela sig in på arbetsmarknaden med hjälp av gamification. Hör mer i det här inslaget från Sveriges Radio. Det har redan visat sig att ungdomar som inte ens avslutat sin gymnasieutbildning har kunnat lära sig mycket genom spelen. De har därmed en möjlighet att få in en fot på arbetsmarknaden. Har de tur så tillämpas gamification även på arbetsplatsen. Även om så inte är fallet så har de i alla fall kommit igång.

Gamification för både unga och gamla

Denna växande trend kan alltså användas inom flera olika områden. Även vården har provat på gamification som ett led i rehabilitering av patienter, med stor framgång. Principen bakom spel av olika slag är något som fungerar så gott som överallt. Det stimulerar och uppmuntrar folk att växa på flera sätt och vis. Du får feedback och påtagliga bevis för att vad du gör är viktigt. Jobbet blir roligare, samtidigt som du blir mer effektiv.

Det är alltså en vinnarsituation för alla parter. Idag handlar ett framgångsrikt företag mer än någonsin om att ta hand om de anställda. Alla mår bättre av trivsel på arbetsplatsen, med en god gruppsammanhållning och stimulerande uppgifter. Detta kan du åstadkomma med hjälp av en gamification plattform. Det ger nytt liv och energi till ditt företag, och är något som du kan utveckla och bygga vidare med. Så både unga och gamla kan ha nytta av spelifiering inom flera olika områden. Dels genom att spela sig in på arbetsmarknaden, men även genom att det gör jobbet roligare.