Detta bör du tänka på innan du lagrar i molnet

Datorerna har tagit över samhället. De finns för personer i alla åldrar, klass och yrkesgrupper. Till och med telefonerna har förvandlats till små kontor där du kan göra allt från att skicka e-post till att umgås med dina vänner. Och även ringa vanliga samtal. Men alla dessa digitala och elektroniska maskiner har lett till ny problematik som måste lösas. Nämligen hur du ska förvara all information samt försäkra dig om att den inte försvinner. 

På något sätt var det lättare när du hade ett papper i handen. Det kunde fysiskt läggas i ett arkiv eller skickas iväg med posten. Att det sedan tog lång tid att göra saker och ting var en annan sak. Idag kan du skicka post på bråkdelen av en sekund och lagra stora mängder information uppe i molnet. Det har lett till ett helt nytt sätt att tänka, men fortfarande måste du vara försiktig med hur du hanterar din data.  

Information som försvinner

I och med att allting sker digitalt så ökar även risken för att något ska försvinna. Det räcker med att du klickar på fel knapp så har du raderat något viktig. Ofta så får du upp ett val, radera eller inte. Och många applikationer gör det lättare för dig att välja rätt genom att sätta nej-knappen till höger. De vet att folk ofta klickar mer eller mindre automatiskt. Men ibland så blir det lite fel. Det är vanligare än du tror att radera viktig information av misstag.

Plus att det ju inte alltid är den mänskliga faktorn som är problemet. En eldsvåda med tillhörande släckningsarbete kan skada dina datorer. Eller så slutar den helt enkelt att fungera. Som alla andra maskiner har den ett begränsat antal år innan den blir gammal. Vissa enheter ännu kortare tid. Då kan det vara dags att ringa proffsen, att få hjälp att återställa din information. Det finns en räddningstjänst för hårddiskar

Hjälp i nöden

Det kan bli katastrof om informationen försvinner. Företaget kan förlora stora summor pengar, så det är inte något du tar lätt på. Det samma gäller för privatpersoner. Där är det vanligtvis inte pengar som är problemet. Istället handlar det om dina minnen och annat som är nästan viktigare. Tänk om du förlorar bilderna från när barnen föddes? Det var ju ingen annan som tog bilder den dagen. Eller andra saker som inte går att ersätta. 

Som tur är så kan experterna hitta fram till det mesta som verkar ha försvunnit. I sammanhanget så är det viktigt att du slutar använda enheten med en gång om du märker att något gått fel. Annars är det lätt hänt att du skriver över informationen som du förlorat med ny, och då blir det svårt att rädda den. Kontakta den så kallade räddningstjänsten med en gång och fråga dem om vad du ska göra. Metro rapporterar i en artikel om ny teknik för hårddisk recovery. 

Lagra informationen på rätt sätt

Något som kan förhindra att paniken sprider sig när något går fel är att ha en backup plan. Det vill säga att du har lagrat informationen någon annanstans också, och inte bara i en enhet. En del använder sig av en extern hårddisk, USB-minnen eller andra fysiska lagringsplatser. Men allt fler väljer att lagra sin information uppe i molnet. Det vill säga digitalt, vilket ger dig så gott som obegränsat med plats. I alla fall om du är villig att betala för det. 

När du lagrar i molnet kan det löna sig att jämföra erbjudanden från olika leverantörer. Bland annat så föreslår de att du inte ska betala för större plats än du behöver, med en liten marginal för tillväxt. Orsaken är att priserna hela tiden pressas så du kommer alltid att kunna hyra för ett bättre pris. Samtidigt så ska du inte ha för litet utrymme. En del leverantörer ger dig ett bra pris för tillväxt, där du kan lägga till utrymme för en viss summa varje år. Detta bör du tänka på innan du lagrar i molnet. Läs mer i denna artikel i CIO Sweden

Viktigt att tänka på med molntjänster

Något annat som alltid nämns i samband med molntjänster är vikten av kryptering. Det innebär att du skriver med en viss kod som bara du kan tyda. I teorin så borde ingen annan ha tillgång till din information. Men alla vet hur duktiga hackers är och vilken skada de kan göra om de kommer åt vissa företags privata filer. Därför är det bättre att ha som god vana att kryptera allting och göra det svårt för andra att läsa din information. 

Ibland kan det vara bra att välja en leverantör som specialiserat sig inom din bransch. Du kan alltid välja de större firmorna som har allmänna tjänster. Men det kan också vara till stor hjälp vid uppladdning om det är tillrättalagt för en viss sorts verksamhet. Digitala lösningar ska underlätta ditt arbete och därför ska du satsa på sådant som passar just din verksamhet. 

Det är bra att informera sig noga om vad saker och ting i molnkontraktet innebär. Bland annat kan det ta kortare eller längre tid att ladda upp och ner informationen. Ofta får du vad du betalar för, men inte alltid. Om du snabbt behöver ladda upp stora mängder med data måste du välja en leverantör och en lösning som kan ge dig det. 

Ta hand om din information

Så var försiktig med din information. Se till att alltid ha en backup plan, vare sig det är i molnet eller på ett externt minne. En del lagrar på flera ställen, bara för att vara riktigt säkra på att de inte förlorar något. Samtidigt så är det skönt att veta att experterna kan hitta fram till det mesta. De kan fiska upp information från kraschade hårddiskar och skadade enheter. Därför borde du kunna slappna av om du gör allt du kan för att skydda din information. Om det värsta skulle hända har du nästan alltid möjligheten att få det tillbaka. Det gäller bara att planera väl och vara försiktig.